برش بتن

در بسیاری از پروژه های عمرانی ممکن است نیاز به برش بتن باشد. برش بتن می تواند به دلیل اشکال اجرایی، تغییر در نقشه ها، تغییر کاربری، رعایت الزامات قانونی و علل دیگر نیاز باشد. با این وجود به دلیل خواص بتن و دشواری برش آن و همچنین بالابودن وزن قطعات بتن این فرآیند یک عملیات تخصصی محسوب می شود و نیاز به تجهیزات و دستگاه های مخصوص و همچنین رعایت الزامات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حوادث دارد. از این رو در بسیاری از پروژه های عمرانی برای برش بتن از گروه های متخصص در این زمینه کمک گرفته می شود.

برش بتن ممکن است در مقاطع مختلف بتنی از جمله دال ها، دیوارها و … مورد نیاز باشد. همچنین با توجه به شرایط پروژه ممکن است سایر متغیرهای موثر در شرایط کارگاهی نیز تغییر کنند. به همین دلیل روش های مختلفی برای برش بتن وجود دارند که با توجه به شرایط اجرایی و خصوصا رعایت نکات ایمنی از میان آن ها روش مناسب انتخاب می شود. برای آشنایی با این روش ها و کاربرد هر یک با خانه بتن همراه باشید.

برش بتن مسلح

بتن مورد استفاده برای پروژه ها به جز در موارد خاص از نوع بتن مسلح می باشد. برش بتن مسلح به دلیل وجود المان های فولادی در آن دشوارتر از برش بتن معمولی است. برش بتن مسلح تنها با روش های خاص امکان پذیر بوده و علاوه بر زمان و هزینه زیادی که به همراه دارد معمولا با دشواری های اجرایی و خصوصا ایمنی همراه است. از این رو اجرای صحیح و ایمن عملیات برش بتن نیاز به دانش و تجربه کافی در این زمینه دارد.

برش بتن مسلح می تواند به روش های مختلفی انجام شود. از برش به روش های قدیمی تر مانند دستگاه کاتر گرفته تا روش های نوینی مانند سیم الماسه یا واتر جت و روش هایی مانند برش بتن با استفاده از دستگاه کرگیر. هر کدام از این روش ها نقاط صعف و قوت خاص خود را دارند که باید با در نظر گرفتن حجم برش بتن، زمان، هزینه، نیروی انسانی، ایمنی، امکان پذیر بودن استفاده از روش و … به قضاوت مهندسی پرداخت و روش مناسب با پروژه را انتخاب نمود.

برش بتن با دستگاه کاتر

برش بتن با دستگاه کاتر احتمالا شناخته شده ترین روش برای انجام این کار است. در این روش با کمک تیغه موجود بر روی دستگاه برش بتن صورت می گیرد. به دلیل عملکرد دستگاه برای برش دال های با ضخامت کم و برای تخریب های در ابعاد کوچک خصوصا زمانی که محدودیت های اجرایی یا محدودیت حمل و نقل داشته باشیم، این روش یک گزینه مناسب محسوب می شود.

برش بتن با دستگاه کاتر یکی از روش های کم هزینه برای برش بتن است ولی تنها برای برش بتن با ضخامت پایین کاربرد دارد. همچنین این روش نسبتا زمان بر بوده و برای کارهای حجیم چندان مناسب به نظر نمی رسد. کاترهای بتنی در ابعاد مختلفی و با ظرفیت های مختلفی موجود هستند؛ از دستگاه های کوچک دستی تا ابعاد بزرگتر که به کمک چرخ روی مقطع حرکت داده می شوند.

مزایا و محدودیت های برش با دستگاه کاتر را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

·         برش بتن به این روش هزینه پایینی دارد.

·         قیمت دستگاه و تجهیزات مصرفی آن پایین است.

·         برای کارهای با حجم پایین مناسب است.

·         سرعت برش بتن به این روش پایین است.

·         اگرچه کار کردن با دستگاه نیازمند مهارت است ولی در مقایسه با روش های دیگر برش بتن، این روش آسان تر می باشد.

برش بتن با کاتر

برش بتن با سیم

برش بتن با سیم یکی از روش های نسبتا جدید برای انجام پروژه های برش و تخریب بتن است. در این روش از دستگاه برش سیمی بتن استفاده می شود. این دستگاه دارای یک سیم الماسه است که با توجه به سختی بالای آن برش بتن با سرعت زیادی انجام می شود.

برای برش بتن به این روش دستگاه با فاصله از مقطع برش قرار می گیرد. سپس با استفاده از کرگیری در دو طرف مقطع بتنی سوراخ هایی ایجاد شده و سیم الماسه از درون این سوراخ ها عبور داده می شود. با آغاز به کار دستگاه و چرخش سیم عملیات برش آغاز شده و سیم الماسه عملیات برش بین سوراخ های ایجاد شده در مقطع را آغاز می کند.

برش سیمی بتن یکی از روش های سریع برای برش مقاطع بتنی خصوصا در ابعاد گسترده است. با توجه به قدرت بالای این روش و عملکرد قوی سیم الماسه قطعات بتنی را می توان به این روش به آسانی و به شکل قالبی برش داد.

برش سیمی بتن البته محدودیت هایی نیز دارد که مهم ترین آن ها محدودیت اجرایی است. به عنوان مثال در فنداسیون بتنی به دلیل عدم امکان عبور سیم الماسه نمی توان از این روش استفاده نمود. گران بودن دستگاه و تجهیزات، عملکرد نسبتا پیچیده نسبت به روش های سنتی، مسائل ایمنی و … از جمله دیگر محدودیت های این روش هستند.

به طور کلی مزایا و محدودیت های برش سیمی بتن را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

·         این روش برای برش قطعات بزرگ بتن بسیار مناسب است.

·         برش بتن به این روش با سرعت بالایی صورت می پذیرد.

·         قطعات برش داده شده بتن به صورت قالبی (پنیری) جدا می شوند.

·         دستگاه و تجهیزات آن از جمله سیم الماسه قیمت نسبتا بالایی دارند.

·         هزینه تمام شده این روش برای برش قطعات کوچک بتنی مقرون به صرفه نخواهد بود.

·         برای استفاده از این روش حتما باید محلی برای عبور سیم الماسه وجود داشته باشد. برای برش قطعات بتنی که طرف دیگر آن ها آزاد نیست (مانند فنداسیون ها)، امکان استفاده از این روش وجود ندارد.

·         رعایت نکات ایمنی در استفاده از این روش اهمیت زیادی دارد. پیش از کار با دستگاه باید از سالم بودن دستگاه اطمینان حاصل نمود و همچنین در هنگام کار دستگاه باید فاصله ایمنی را رعایت کرد. در صورت رها شدن سیم به هر دلیل خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری می توانند روی دهند.

برش سیمی بتن

برش بتن با کرگیری

برش بتن به روش کرگیری یکی از روش ابداعی برای این کار است. کرگیری به فرآیند ایجاد حفره درون بتن گفته می شود. معمولا از روش کرگیری برای جدا کردن نمونه های استوانه ای از درون بتن و با هدف انجام آزمایش استفاده می شود؛ اما در شرایط خاص می توان از این روش برای برش بتن نیز بهره برد.

برای جدا کردن قطعات بتنی به این روش از دستگاه های کرگیری استفاده می شود. با توجه به این که برای عملکرد صحیح دستگاه کرگیر باید پایه دستگاه با کمک انکر درون بتن محکم شود، پیش از آغاز کار مسیر برش مشخص شده و در فواصل نزدیک به هم سوراخ هایی برای نصب انکر ایجاد می شود. این سوراخ ها برای نصب انکر باید به شیوه ای ایجاد شوند که بتوان با کم ترین تعداد سوراخ و با کم ترین نیاز به جایجایی دستگاه بتوان کرگیری را انجام داد. کرها باید چسبیده به هم درون بتن ایجاد شوند تا بتوان قطعه بتنی را بدون مشکل برش داد. سپس محل دستگاه را تغییر داده و کرهای جدید ایجاد می شود.

برای برش بتن با کرگیری باید به چند نکته توجه نمود. اگر چه این روش برای برش قطعات ضخیم بتنی قابل استفاده است، به دلیل سرعت پایین این روش، استفاده از آن برای برش قطعات بزرگ بتنی چندان مناسب نخواهد بود.

برای برش بتن با کرگیری می توان مزایا و محدودیت های زیر را بر شمرد:

·         این روش برای برش قطعات کوچک بتنی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

·         برش بتن به این روش فرآیند نسبتا آسانی را طی می کند، بای این حال باید نکات ایمنی را رعایت کرد.

·         قطعه برش داده شده ظاهر مناسبی ندارد و دارای مقاطع تیز می باشد.

·         برش بتن با کرگیری سرعت بالایی نداشته و معمولا زمان بر است.

برش بتن با کرگیری

برش بتن با واترجت

روش واتر جت از جدیدترین روش های مورد استفاده برای برش بتن می باشد. این روش با استفاده از فشار آب خروجی از روزنه بسیار باریک برش بتن را انجام می دهد. این روش نسبت به روش های دیگر بتن ایجاد آلودگی های محیطی و صوتی نمی کند ولی در مقابل هزینه این روش بالاتر از سایر روش های برش بتن است. همچنین به دلیل این که برش بتن به این روش حرارتی تولید نمی کند، به قسمت های مجاور بتن نیز آسیبی وارد نمی شود.

برش بتن با واترجت از سرعت تخریب بالایی برخوردار است و همچنین دقت و کارایی آن برای پروژه های مختلف بسیار مناسب است. همین مسائل باعث شده تا این روش برای پروژه های بزرگ و همچنین پروژه های حساس برش بتن بسیار مناسب باشد. امکان برش قطعات بتنی به شکل های مختلف، در ابعاد و زاویه های مختلف به این روش فراهم است و انجام آن به مهارت اپراتور بستگی دارد. با این حال هزینه استفاده از این روش بالا بوده و برای پروژه های کوچک این روش چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

مزایا و محدودیت های برش بتن با واترجت را می توان موارد زیر برشمرد:

·         سرعت بالای این روش که آن را برای پروژه های بزرگ به عنوان گزینه مناسب مطرح می کند.

·         عدم ایجاد آلودگی های صوتی و محیطی از طریق ایجاد گرد و غبار

·         کارایی بالا و امکان استفاده از آن برای پروژه های مختلف با دسترسی های نسبتا دشوار

·         گران بودن هزینه دستگاه و تجهیزات و در نتیجه هزینه بالای استفاده از واترجت

قیمت برش بتن

قیمت برش بتن یکی از مهم ترین مسائلی است که در ارتباط با پروژه های برش بتن مطرح می باشد. این قیمت تمام شده به حجم برش بتن و همچنین روش انتخاب شده برای آن بستگی دارد. انتخاب روش مورد نظر نیز همان گونه که توضیح داده شد باید با توجه به عواملی از جمله محدودیت های اجرایی، سرعت و اهمیت پروژه و از همه مهم تر، هزینه تمام شده صورت پذیرد.

تعیین قیمت برش بتن معمولا جدای از روش انتخاب شده به حجم برش نیز بستگی دارد. با بالا رفتن حجم کار و سرشکن شدن هزینه های ثابت، استفاده از روش هایی مانند برش سیمی بتن یا برش با استفاده از واترجت توجیه پیدا می کند. در مقابل برای برش بتن در پروژه های کوچک استفاده از روش هایی مانند برش با کمک دستگاه کاتر و یا برش بتن با کرگیری مناسب تر به نظر می رسد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره در خصوص برش بتن، نکات اجرایی مربوط و قیمت برش بتن با خانه بتن در ارتباط باشید.

قیمت برش بتن

هنوز دیدگاهی ثبت نشده.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.