عرشه فولادی

عرشه فولادی یکی از روش های نوین مورد استفاده برای اجرای سقف در سازه های مختلف فولادی و بتنی است. از مهم ترین ویژگی های این سقف می توان به سرعت بالای اجرا، وزن سبک، عملکرد یکپارچه سقف و … را می توان اشاره نمود.

عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی یکی از روش های اجرای سقف است که در آن اجرای سقف با سرعت بالایی انجام می شود. در این روش ورق های فولادی گالوانیزه به عنوان یکی از عناصر سقف عمل کرده و در عین حال به عنوان قالب نیز عمل می کند. برش گیرها نیز در این نوع سقف به عنوان اتصال دهنده بتن و ورق گالوانیزه عمل کرده و نقش بسیار مهمی در عملکرد یکپارچه سقف دارند.

یکی دیگر از المان های بسیار مهم در سقف های عرشه فولادی، وجود تیرهای فرعی با فواصل نسبتا کم در سازه است. این تیرها باید در فواصل نزدیک از یکدیگر اجرا شوند و دهانه نباید از مقدار مشخصی بزرگتر شود.

عرشه فولادی چیست

اجرای سقف عرشه فولادی

اجرای سقف عرشه فولادی یکی از روش های اجرای سریع و در عین حال تخصصی سقف در سازه ها می باشد. برای اجرای این سقف ها ابتدا باید ورق های عرشه را به تیرهای سازه پرچ نمود تا تکیه گاه موقت مورد نیاز ایجاد گردد. سپس تکنسین های اجرایی قادر خواهند بود بر روی تیرهای سازه و ورق های سقف ایستاده و به نصب گلمیخ ها و سایر مراحل اجرا بپردازند. نکته مهم اهمیت نصب صحیح ورق ها با پرچ به تیرها می باشد. باید در نظر داشت این اتصال پرچی نقش سازه های ندارد و تنها تکیه گاه موقتی را برای تحمل بار زنده ناشی از تجهیزات و افراد ایجاد می کند. به همین دلیل باید به نحوی اجرا شود که ضمن هزینه پایین از ایمنی مناسبی برخوردار باشد. هرگونه خطا در نصب اولیه ورق ها و عدم رعایت مسائل ایمنی می تواند مشکلات جدی ایجاد نماید.

پس از نصب اولیه ورق ها، نوبت به نصب گلمیخ ها می رسد گلمیخ ها با توجه به طول دهانه، میزان بار وارد بر سقف، رده مقاومتی و دیگر شرایط سازه طراحی و در فواصل معینی نصب می شوند. گلمیخ ها به عنوان اتصال دهنده ورق و بتن سقف عمل کرده و در واقع تضمین کننده عملکرد یکپارچه سقف عرشه فولادی هستند. اتصال صحیح آن ها یکی از مراحل دشوار و حساس اجرای سقف است زیرا می تواند با خطاهای زیادی همراه باشد، ازجمله در زمان اتصال آن ها ممکن است ورق اطراف و یا بال تیر دچار آسیب شود.

پس از نصب گلمیخ ها آرماتورها در دو جهت اصلی سقف با توجه به نقشه های طراحی شده اجرا می شوند. در برخی نقاط ممکن است نیاز به تراکم بیشتر آرماتورها باشد که در نقشه های سازه مشخص می شوند. پس از آرماتوربندی سقف، نوبت به بتن ریزی رسیده و بتن سقف اجرا می شود.

نصب گلمیخ

استعلام قیمت سقف عرشه فولادی

استعلام قیمت سقف عرشه فولادی را از طریق ارتباط با دفاتر ما می توانید انجام دهید.  به طور کلی در تعیین قیمت سقف عرشه فولادی دو عامل مصالح مورد استفاده و دستمزد اجرا تعیین کننده قیمت تمام شده هستند. کیفیت متریال مورد استفاده، شرایط بازار و عوامل دیگر از جمله مواردی هستند که می تواندد در این قیمت تاثیرگذار باشند.

در برآورد قیمت سقف های عرشه فولادی باید هزینه تامین و نصب ورق های گالوانیزه، هزینه تامین و نصب گلمیخ ها، هزینه های مربوط به میلگردهای سقف و اجرای آن ها و هزینه بتن ریزی و تامین متریال آن به صورت کامل لحاظ گردد.

دیتیل سقف عرشه فولادی

در سقف های عرشه فولادی در قسمت پایینی ورق گالوانیزه عرشه فولادی قرار می گیرد. سپس بر روی این ورق ها میلگردهای طولی سقف کار می شوند. برای این که در زمان بتن ریزی، به خوبی جایگیر شود و اطراف آرماتورها را پر نماید، معمولا از اسپیسرهایی برای ایجاد فاصله بین میلگردها و ورق عرشه استفاده می کنیم. پس از آماده شدن میلگردها نیز بتن ریزی سقف انجام شده و سقف عرشه فولادی تشکیل می گردد.

دیتیل سقف عرشه فولادی

جزئیات اتصال سقف عرشه فولادی

جزئیات اتصال سقف عرشه فولادی باید با دقت بالایی صورت پذیرد. در این نوع سقف در واقع جزئیات این اتصال ها است که تضمین کننده عملکرد مناسب و یکپارچه سقف در برابر بارهای خارجی است. به دلیل ماهیت این سقف ها که یک نوع سقف مرکب محسوب می شوند و ترکیبی از بتن و فولاد در تحمل تنش ها ایفای نقش می کنند، اتصال مناسب بین اجزای مختلف متضمن عملکرد سقف می باشد.

با وجود اهمیت بالای این اتصال ایجاد آن دشواری های زیادی ندارد و با استفاده از گلمیخ های مناسب در فواصل معین می توان به این مطلوب دست یافت. با این حال در مرحله نصب گلمیخ ها علاوه بر رعایت مقاومت در نظر گرفته شده برای آن ها و همچنین رعایت فواصل مناسب برای آن ها، باید ایجاد اتصال با دقت بالا انجام پذیرد تا از آسیب دیدن ورق ها و تیرها جلوگیری شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با جزئیات اتصال سقف های عرشه فولادی و همچنین نکات اجرایی مرتبط می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فلاشینگ عرشه فولادی

فلاشینگ عرشه فولادی به منظور ایجاد قالب برای بتن ریزی در اطراف سقف به کار می رود. منظور از فلاشینگ در این سقف ها همان ورق های نازک گالوانیزه ای هستند که در انتهای سقف به سمت بالا خم شده و نقش قالب بتن را دارند. این ورق ها به عنوان قالب عمل کرده و علاوه بر جلوگیری از سقوط بتن از کناره ها به صاف شدن سطح بتن نهایی نیز کمک می کنند.

در برخی از موارد ممکن است به جای استفاده از ورق های های گالوانیزه به عنوان فلاشینگ برای سقف از قطعات چوب نیز استفاده شود. این چوب ها به عنوان قالب موقت عمل کرده و پس از پایان بتن ریزی سقف می توان آن ها را حذف نمود.

به طور کلی فلاشینگ عرشه فولادی عملکرد سازه ای نداشته و تنها نقش اجرایی دارد.

فلاشینگ عرشه فولادی

عیار بتن سقف عرشه فولادی

عیار بتن سقف عرشه فولادی که مشخص کننده میزان مقاومت بتن نیز می باشد، تا حد زیادی در عملکرد سقف، صلبیت آن و میزان تحمل تنش آن تاثیرگذار است. عیار بتن سقف معمولا در پروژه های مختلف و همچنین در طبقات مختلف یک پروژه متفاوت است. از آن جایی که این نوع سقف معمولا در سازه های بلند مرتبه مورد استفاده قرار می گیرد و این سازه ها معمولا چند طبقه هم زیرزمین دارند، طبقه ای که به عنوان تحمل کننده برش پایه سازه عمل می کند، باید از صلبیت بالایی برخوردار باشد. بنابراین در این سقف سازه معمولا از بتن با عیار بالاتر استفاده می گردد.

اگرچه مقاومت و عیار مورد نیاز بتن با توجه به شرایط پروژه مشخص شده و باید محاسبات کاملی برای آن انجام گردد، به عنوان یک مثال در یک سازه ۲۰ طبقه که عیار بتن سقف های آن ۳۵۰ است، عیار بتن سقف تحمل کننده برش پایه حدود ۵۰۰ در نظر گرفته می شود.

عرشه فولادی در ساختمان بتنی

عرشه فولادی در ساختمان بتنی قابلیت کاربرد ندارد. علت آن نوع عملکرد سقف عرشه فولادی است. در این نوع سقف گلمیخ ها یکی از مهم ترین اجزا هستند که باعث می شوند عملکرد اجزای سقف به صورت یکپارچه صورت پذیرد. این گلمیخ ها با اتصال به کمک جوش در تیرهای فولادی ضامن عملکرد یکپارچه سقف هستند و چون نمی توان آن ها را به تیرهای بتنی اتصال داد، سقف های عرشه فولادی در سازه های بتنی کاربردی ندارند.

قیمت عرشه فولادی

قیمت عرشه فولادی همانطور که اشاره شد وابسته به قیمت متریال و دستمزد اجرای آن ها است. ورق های عرشه فولادی معمولا در ابعاد استانداردی تولید و عرضه شده و محدوده قیمت آن ها تقریبا مشخص است. سایر متریال مورد استفاده برای این سقف ها شامل گلمیخ ها، میلگرد و بتن می باشد که معمولا بازه قیمتی آن ها نیز تا حد زیادی محدود است.

در مورد هزینه اجرا نیز معمولا عواملی چون کیفیت اجرا، مسائل ایمنی در نظر گرفته شده توسط پیمانکار، میزان تخصص نیروها، محل پروژه، دشواری های مربوط به اجرا در طبقات بالاتر و …. می توانند قیمت نهایی عملیات را تعیین نمایند.

گلمیخ

ساخت عرشه فولادی

ساخت ورق های مورد استفاده در سقف های عرشه فولادی معمولا در کارگاه و با کمک تجهیزات مخصوص صورت می گیرد. یکی از معمول ترین روش ها برای ساخت عرشه فولادی فرمینگ ورق توسط دستگاه های مخصوص می باشد. معمولا این ورق ها در ایعاد استاندارد تولید می شود و تنها در شرایط بسیار خاص ممکن است برای یک پروژه ورق های مخصوص تولید گردد.

ساخت این ورق ها به تجهیزات و دستگاه های مخصوص نیاز دارد تا علاوه بر حفظ ضخامت ورق در قسمت های مختلف، در هنگام تولید ورق دچار آسیب و اعوجاج نگردد. این ورق های معمولا در ضخامت های مختلفی ساخته می شوند ولی در اکثر موارد ورق های با ضخامت ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی متر در پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ساخت عرشه فولادی

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

مهم ترین مزیت سقف عرشه فولادی نسبت به سقف های دیگر امکان اجرای آن با سرعت بسیار بالا است. با توجه به این که این نوع سقف برای سازه های فولادی به کار می رود و معمولا در سازه های فولادی سرعت اجرای بالا مد نظر است، با استفاده از این روش می توان سرعت اجرا را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

در سازه های فولادی معمولا ستون های سازه در طول های ۱۲ متری تولید شده و در محل کارگاه نصب می شوند. یعنی در هر فاز اجرای ستون ها تقریبا ستون های ۳ طبقه از سازه نصب می شوند. با توجه به هزینه بر بودن تجهیزات نصب سازه فولادی بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند نصب اسکلت فولادی در کوتاه ترین زمان ممکن صورت پذیرد. با استفاده از سقف های عرشه فولادی این امکان وجود دارد که پس از نصب هر فاز از ستون ها، ورق های سقف ها اجرا شود ولی نیازی به بتن ریزی همزمان آن ها نیست. پس از اجرای ورق ها از پایین به بالا می توان ابتدا سقف بالاتر را بتن ریزی نمود و در مدتی که بتن سقف بالا دچار گیرش می شود، بتن ریزی طبقات پایینی آن را انجام داد. به این ترتیب امکان ادامه کار نصب اسکلت در کوتاه ترین زمان ممکن میسر می گردد.

علاوه بر سرعت بالای اجرا، عملکرد مناسب این نوع سقف ها یکی دیگر از مزیت ها مهم آن ها است. وزن سبک که منجر به کاهش بار مرده سقف و در نتیجه وزن سازه می شود، نیز از جمله دیگر مزیت های این سقف ها است.

از مهم ترین مشکلات سقف های عرشه فولادی عدم امکان استفاده از آن ها در سازه های بتنی را می توان نام برد که درباره آن توضیح داده شد. همچنین مشکلاتی از جمله اجرای دشوار و تخصصی، نیازمند بودن به دقت بالا در طراحی و اجرا، قیمت نسبتا بالا ورق ها و گلمیخ ها، کوچک بودن دهانه ها و … از جمله دیگر مشکلات مرتبط با این نوع سقف ها می باشند.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.