آب بند

آب بند

آب بند یک المان در سازه‌های بتنی است که به منظور توقف جریان مایعات (مانند آب) از آن استفاده می‌شود. آب بندها به دو گروه جداگانه تقیسم می‌شوند. آب بندهای اتصالات ثابت و آب بندهای اتصالات متحرک. خانه بتن یکی از اولین و معدود شرکت های ایرانی است که با بهره گیری از متخصصین مجرب در این زمینه به فعالیت می پردازد.

انواع آب بند:

آب بندها بر اساس کاربردشان از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. رایج‌ترین انواع آن عبارتند از:

آب بندهای ساخته شده از پلاستیک‌های مخصوص مانند PVC، پلی اتیلن PE یا لاستیک گرما داده شده TPV، فلزهای شکل داده شده مانند فولاد زنگ نزن، مس، یا فولاد کربنی – با یا بدون پوشش پلیمری و موادی مثل لاستیک طبیعی، لاستیک استایرن بوتادین و لاستیک نئوپرین.

آب بندهای ساخته شده از مواد آبگریز مانند PVC، PE، TPV یا لاستیک در ورق‌های معمولا با طول ۲۵ متر و با عرض معمولا بین ۱۲۰ تا ۳۲۰ میلی‌متر با اشکال مختلف که برای اتصال مناسب با مقاطع مختلف بتن با کمترین میزان حرکت موجود هستند. آب بندهای PVC، PE و TPV با کمک جوش و با استفاده از تجهیزات جوش ساده ترموپلاستیک به یکدیگر متصل می‌شوند. آب بندهای PE و TPV معمولا برای جلوگیری از جریان مایعات خطرناک مانند مواد نفتی، اسیدها و مایعات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استانداردهای DIN 7865 و DIN 18541 حاوی ضوابطی برای حواص مصالح و ابعاد آب بندهای پلیمری هستند.

آب بندهای فلزی در ورق‌های تا ۵۰ متر و با ضخامت معمول بین ۱تا ۱٫۵ میلی‌متر و عرض ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر عرضه می‌گردند. این ورق‌ها قابلیت جوش دادن، همپوشانی و یا اتصال به کمک درزگیر را دارند. یک دسته از آب بندهای فلزی دارای پوشش‌هایی از جنس مواد پلیمری و/یا آب دوست بوده تا اتصال بهتری با بتن برقرار کنند و محافظت بهتری در برابر آب داشته باشند. این آب بندها در ورق‌های ۲۵ متری و یا تکه‌های ۲ – ۲٫۵ متری وجود دارند. آب بندهای اصلاح شده برای انجام چند کار نیز ممکن است به عنوان عامل عایق در محل بازشوها و یا اتصالات سرد به کار روند.

آب بندهای آب دوست، نوارهایی از لاستیک هستند که با عامل آب دوست (مانند بنتونیت) اصلاح شده‌اند؛ بنابراین با حضور رطوبت دچار تورم شده و به طور موثری اتصالات بتنی را عایق می‌کنند. آب بندهای ساخته شده از مواد آب دوست نباید در اتصالات انقباضی یا انبساطی مورد استفاده قرار بگیرند. این آب بندها تنها در صورتی که قابلیت انبساطی داشته باشند موثر خواهند بود، بنابراین، باید آب حضور داشته باشد تا عامل آب دوست فعال گردد. در این موارد امکان نشت اولیه تا زمانی که آب بند به میزان کافی دچار انبساط شود، وجود دارد. انجمن بتن آمریکا توصیه می‌کند برای سیالات خطرناک مانند مواد سوختی، اسیدها و مواد شیمیایی از این نوع آب بند استفاده نگردد؛ زیرا ممکن است آب بند آن گونه که تحت تاثیر آب دچار انبساط می‌گردد، دچار انبساط نشده و تاثیر خود را نداشته باشد. آب بندهای آب دوست به شکل دوشاخه و حلقه نیز وجود دارند تا عایقی حول اسپیسرها، پین‌های میانی و یا رادهای اتصال ایجاد کنند.

اتصالات بتنی، جایی که دو یا سه مقطع از بتن به هم می‌رسند، ضعیف‌ترین نقطه در برابر نشت مایعات هستند. بنابراین تعدادی از آب بندها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا عایق رطوبتی ایجاد کنند تا در برابر این موارد مقاومت کند.

عملکرد آب بندها به میزان زیادی وابسته به مراقبت و مهارت فردی است که آن‌ها را نصب می‌کند. پیش از آغاز، اطراف محلی را که قرار است آب بند نصب گردد، بررسی نمایید. شکل و اندازه‌ی آب بند را به گونه‌ای انتخاب کنید که به بهترین شکل ممکن برای هدف مورد نظر مناسب باشد. یک نکته‌ی بسیار مهم در نصب آب بندها مراقبت از اتصالی است که آب بند در آن نصب می‌گردد. اگر این اتصالات بدون مراقبت اجرا شوند، احتمال نشت آب بسیار بالا خواهد بود. برای اتصال آب بندها با مواد مختلف از دمای مناسب استفاده نمایید و در صورت لزوم اتصال را طبق شرایط توصیه شده خنک کنید. برای اتصال آب بندهای لاستیکی از همپوشانی و استفاده از بولت برای اتصال نیز می‌توان بهره برد.

آب بند نصب شدهنصب صحیح مشخص کننده‌ی عملکرد آب بند در محل و میزان ترک خوردگی بتن اطراف آن است. مراحل نصب آب بند عبارتند از:

آماده سازی آب بند ها:

قبل از نصب، آب بندها را باز کنید تا به حالت صاف بازگردد. این کار باعث آسان شدن حمل و نصب آب بند می‌گردد.

آب بند را از نظر وجود مشکل و یا ترک کنترل نمایید. آب بندهای دچار مشکل و غیر قابل قبول را جایگزین نمایید.

نصب آب بند ها:

آب بندها را در محل‌های مناسب قرار دهید. اطمینان پیدا کنید که نیمی از عرض آن درون بتن مدفون گردد.

آب بند را با استفاده از سیم فولادی یا هر روش مناسب دیگری به میلگردهای اطراف متصل کنید تا آب بند در جای خود محکم گردد. با این حال در هنگام نصب از عدم تغییر مکان اطمینان یابید.

بتن‌ریزی را انجام دهید و ویبره را انجام دهید (خصوصا برای بتن زیر آب بند) تا تماس بتن و آب بند افزایش یابد.

پس از بتن‌ریزی اولیه گرد و غبار را از سطح بتن پاک نمایید.

مراحل بالا را برای بتن‌ریزی مجدد انجام دهید.

 

برای مشاوره رایگان در ارتباط با انتخاب و اجرای سیستم های آب بند با کارشناسان خانه بتن تماس بگیرید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.